Tuesday, May 21, 2013

Mari Mengenali 'Steak' @ Jenis-Jenis Steak

Salam All, Entry kali ni just for knowledge sharing, kita sering mengatakan, jom makan western! jom makan steak! jom makan beef steak! grill /BBQ! what so ever!!! tapi kali ni aku nak ajar sikit kita supaya jadi profesional la sikit bila time nak order tu.. ehe

Selalunya kita pergi western food restaurant / stall / kita just order chicken chop, fish and chip, mix grill, lamb chop... aduhaii bosannnnnnnnn sehhh!!

Dan memang sejak dulu lagi aku suka "STEAK" sampai la aku explore Tony Roma's / TGi's / Road House Grill & The Ship's... kita jarang nak cari or dapat or makan the real steak dekat kedai kedai biasa ni.. kalau jumpa pun untung la..... tu pun masak alakadar jer, takde langsung mengikut kehendak kita... dan aku nak kongsi pada korang, korang tau tak, bila kita nak makan steak selalunya waiter or pelayan sepatutnya tanya soalan ni kat kita "How do you like your steak done, sir?" ...penah tak korang kena tanya soklan ni? tak penah kan..hahahaha... seriusly kalau aku kena tanya soalan ni aku selalu balas "Medium Rare" .

Ok la, sebenarnya dia nak tanya kita, Encik nak steak tu masak macam mana? Mentah/masak setengah/masak banyak... tu je... soalan ni sesuai jika kita penggemar tenderloin/sirloin/t-bone/rib-eye... haaaaaa........ yang tak tau tu, meh sini aku nak ajar.....

Steak ni terbahagi kepada banyak jenis.. yang familiar kita dengar ialah, sirloin kan? t-bone? and rib-eye? tul tak.. apa kejadah dia kita tak tau kan, yg kita tau menatang tu is daripada bahagian bahagian lembu.. meh aku nak ajar :)

LEMBU @ COW @ Mooo!! ada banyak potongan daging nya... melalui gambar ni korang baca and fahamkan :) lepas ni boleh la semua jadi pro dah...."KLIK GAMBAR UNTUK MEMBESARKANYA"



Dan dari bahagian bahagian atas ni la kita dapat tau dari mana datangnya tenderloin / sirloin dan sebagainya.. korang boleh la suh dia org masak mcm mana yang korang nak, tapi base dan berpandukan pada cara bawah ni je yer, jangan ko suh dia masak kukus plak yerk.. hahahaha


* Very Rare
Tingkat ini berarti menunjukkan bahwa kondisi daging masih mentah. Bagian luarnya berubah warna menjadi merah muda, tapi bagian dalam daging masih berwarna merah dan berdarah dengan kesegaran khas daging. Suhu daging ketika selesai dimasak sekitar 60 derajat Celcius.

* Rare
Pada tingkat ini tingkat kematangan daging hampir sama dengan rare, hangat dan kecoklatan tapi bagian dalam dagingnya masih mentah dan berdarah.

* Medium Rare
Steak medium adalah cara memasak antara rare dan medium well done. Bagian luar berwarna kecoklatan, namun bagian tengah daging masih bersemu merah. Suhu daging ketika selesai dimasak sekitar 70 derajat Celcius.

* Medium Well Done
Pada tingkat ini kematangannya hampir sama dengan tingkat medium, tapi bagian tengah daging sudah berwarna merah muda hampir matang.

* Well Done
Steak dipanggang hingga matang sempurna. Warnanya coklat merata di seluruh bagian daging. Tekstur daging akan lebih keras karena kandungan air dalam daging lebih banyak menguap. Suhu daging ketika selesai dimasak sekitar 80 derajat Celcius. 


So semua faham la yer, ok meh ni, aku nak ajar mengenali steak plak, tang mana yang paling mahal dan paling murah, korang leh refer kat gambar bawah ni la yer.. apa pun, selamat makan untuk semua, dan selamat menjadi profesional pabila makan :) kalau nak try sekali sekala pergi la ke Tony Roma's, sana harga not bad mahal, tapi puas hati. but for the Info kebanyakan tempat tempat ni takde status halal, so kene la berhati hati bila nak makan. Macam tony roma's diaorg dah declare yg diaorg tiada logo halal, cuma meraka declare yg mereka tidak menghidangkan langsung 'Pork' dan semua sumber makanan mereka datangnya daripada pengedar produk dan Daging yang Halal...

Tapi bila order disarankan korang request firmly (dengan tegasnya), NO WAIN or ALCOHOL liquid IN MY FOOD please. i want it to be HALAL. Tapi kalau korang jumpa tenpat tempat class yang ada special2 steak ni tapi halal, lagi la bagus....

NAH Steak nya :)

1. Tenderloin / Filet mignon

Tenderloin atau Filet mignon sangat ramping dan lembut. Termasuk salah satu menu steak termahal. Tenderloin berbentuk memanjang seperti ular dan untuk steak biasanya dipotong secara diagonal .Tenderloin adalah potongan daging yang paling lembut (karena itu biasanya paling mahal.  Tenderloin sangat lembut karena otot-otot yang membentuk tenderloin. Jika daging tenderloin dipotong-potong lagi, akan dinamakan steak fillet mignon.

2. Sirloin

Steak Sirloin potongan dagingnya diambil dari dekat paha belakang. Daging sirloin terasa lebih keras dari potongan yang diambil dari pinggang/loin atau tulang rusuk/rib.

3. T-Bone Steak

T-Bone adalah potongan tulang di steak dari pinggang pendek. Dipotongan ini memiliki tulang yang berbentuk T yang memisahkan bagian tenderloin dari bagian yang lebih besar dari pinggang atas. Dagingnya tidak selembut/tender porterhouse.

4. Salisbury


Salisbury steak tidak seperti steak pada umumnya melainkan burger dari daging sapi yang dicacah dicampur, bawang, remah-remah (biasanya roti), dan kadang dengan jamur. Juga dikenal sebagai “Hamburger Steak” dan memiliki waktu memasak yang lebih pendek. Biasanya dibuat dari daging yang kualitasnya lebih rendah.


5. Rib-Eye Steak

Rib-Eye adalah potongan tulang rusuk. Rib-eye adalah salah satu steak yang paling populer, juicy dan mahal di pasar. Daging lembut dari bagian rusuk/rib lebih berlemak. Lemak ini yang menyebabkan dagingnya lebih beraroma. Steak rib-eye juga disebut Fillet Scotch.

6. Wagyu

Wagyu steak adalah daging yang didapat dari proses genetik dan metode perawatan ternak yang sangat spesial. Perlakuan khusus ini yang membuat dagingnya sangat lembut, kaya lemak tak jenuh ganda, sangat berasa kualitas dagingnya karena memang dagingnya khusus diciptakan untuk dikonsumsi. Perbedaan dengan daging lainnya, daging wagyu lebih putih.

No comments:

Post a Comment

Any Question ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...